9 months ago - Translate

ڈاکٹر شہزاد بصرا معروف سائنسدان سے تعلق رکھتا ہے جو مورونگا پر اپنے کام کے لئے مشہور ہے. وہ زرعی سائنس اور سابق چیئرمین پروفیسر ہیں، فصل فیولوجیولوجی، یونیورسٹی آف زراعت، فیصلآباد، پاکستان. ڈاکٹر بصرا بیج فیجیولوجی اور متبادل فصلوں ریسرچ گروپ بیج لیتا ہے. ان کے مخصوص شعبوں میں بیج فیجیولوجی اور کشیدگی حیاتیات ہیں. انہوں نے کئی زرعی فصلوں، سبزیوں، گھاسوں، پھلوں اور زیورات کے پودوں کے لئے بہت سی بیج پرائمری پروٹوکول تیار کیا ہے. ان کے دوسرے شعبے میں تحقیقات ابیٹوک کشیدگی رواداری کی جسمانی تحقیقات ہیں. حال ہی میں وہ کوئ آبہ، مورنگا اولیفرا، سینیپس البا، کیملینا سیتو جیسے نئے ماحولیاتی محیط فصلوں کے تعارف پر کام کررہے ہیں. ڈاکٹر بصرا نے پاکستان میں کوئنوہ متعارف کرایا ہے جس میں بہت مقبولیت حاصل ہوئی ہے. وہ قدرتی طور پر قدرتی فصل کے فروغ میں اضافہ کرنے والے مراکنگ ایلیفرا پتی کی ایک نکاسی کی طرح کے ذریعے امیگریٹک کشیدگی رواداری کو بھی شامل کرنے پر کام کررہے ہیں. مورسنگا کے بارے میں شعور پیدا کرنے کے لئے ڈاکٹر بصرا ایک "ناراضہ کے لئے زندگی" کے نگہداشت چل رہا ہے. حال ہی میں، منیلا میں پہلی بین الاقوامی مورانگنگ سمپوزیم کے دوران، ڈاکٹر بصرا کو مورانگنگ چیمپیئن کا اعلان کیا گیا تھا. ڈاکٹر بصرا 200 سے زائد تحقیقی کاغذات اور مقبول مضامین شائع کرتے ہیں. وہ کئی سالوں تک پاکستان سائنس فاؤنڈیشن (پی ایس ایف) کے پیداواری سائنسدان ہیں. اپنی پیشہ ورانہ سرگرمیوں کے علاوہ، ڈاکٹر بصرا ایک معروف URDU کالمسٹ اور مزاحیہ مصنف ہے.

کیا آپ مختصر طور پر "Moringa پتے نکالنے" کی وضاحت کر سکتے ہیں؟ اور اس کے لئے کیا استعمال کیا جاتا ہے؟

مورنگا پتے بہت سے مرکبات میں امیر ہیں جو زیادہ تر پودوں کی ترقی کو فروغ دینے میں مددگار ثابت ہوسکتے ہیں. لہذا جب اصلاح شدہ خوراک پر مورینگا پتی نکالنے (MLE) کو لاگو کیا جاتا ہے تو اس میں اضافہ بڑھ جاتا ہے، بائیوٹک اور ابیٹوک کشیدگی کو کم کر دیتا ہے، کبھی کبھی مجموعی پیداوری کے علاوہ پیداوار کے معیار کو بہتر بنا دیتا ہے.

آپ کے بارے میں کس طرح سیکھا اور مورانگنگ پتی نکالنے کا مطالعہ کرنے میں دلچسپی ہوئی؟

Foidl (2001) پہلی بار رپورٹ ہے کہ Moringa کے پتے بہت سے ترقی ہارمون، اینٹی آکسائڈنٹ اور معدنیات میں امیر ہیں. اور یہ 30 گنا پتلا حلال حل ہے جس میں کئی فصلوں کی پیداوار 20-35٪ تک بڑھ سکتی ہے. اس رپورٹ کا مطالعہ کرتے ہوئے، میں حیران ہو گیا اور MLE پر کام شروع کر دیا اور مختلف توجہوں میں مختلف فصلوں پر کئی مقدمات چلائے.

ہمیں اس کے ساتھ تحقیق کے بارے میں بتائیں. کیا فصلوں نے تم پر اس کی کوشش کی ہے؟ کیا آپ نے نتائج میں استحکام دیکھا ہے؟

کیلیفورنیا یونیورسٹی میں اپنے قیام کے دوران، میں نے فلڈیل کی رپورٹوں کا تجربہ کیا اور فلول اور مورینگی کے پتے کے سالوینٹ کے اخراجات کے طور پر اور چیری ٹماٹر، جس میں نمایاں طور پر پھلوں کی مدت میں اضافہ ہوا، پھلوں کی تعداد میں اضافہ اور سپلائر دونوں جاکوڑ نکالنے کی کوشش کی. حتمی پیداوار پھر میں اپنے ساتھیوں کے ساتھ، مورنگا کے پتیوں کا تجزیہ کرنے کی کوشش کی اور پتہ چلا کہ مورنگا پتیوں میں سیٹیکوئنئنز میں زیتون کی شکل میں اموات موجود ہیں جن میں زیادہ مقدار میں اینٹی آکسائٹس، گھلنشیل پروٹین اور پوٹاشیم شامل ہیں. پھر میں نے اس تحقیق کو پاکستان میں کئی فصلوں پر جاری رکھا. اگرچہ سالوینٹ نکالنے، مورینگا خشک پتے نکالنے میں اضافہ پروموٹر کے طور پر بھی مؤثر تھا، تاہم، بیشتر تجربات کے تحت پیداوار میں زیادہ سے زیادہ اضافہ میں اضافہ ہوا تھا جس کے نتیجے میں بیج پرائمری میں اضافہ ہوا تھا اور اس کے نتیجے میں 3 فی صد تازہ مورنگا پتی آکسیسی کے نازک مرحلے پر دو سے تین فلوریار سپرے نکالنا پاکستان میں کم از کم تین مختلف قسم کے مورنگا آلیفیر ہیں. یعنی مورنگا سیاہ بیج کا احاطہ کرتا ہے اور دیگر منفرد مورنگا ایلیفیر سفید بیج کا احاطہ کرتا ہے اور بھارتی کرغیز نوعیت پی ایم ایم 1 ہے. ہم تین مورنگا ذرائع کی درخواست کا موازنہ کرتے ہیں اور پایا کہ سبھی بہت مؤثر ترقیاتی فروغ دینے والے تھے. تاہم، مقامی زمانے میں سفید بیج کا احاطہ دوسروں سے بہتر تھا. لہذا ہم نے مکئی، کپاس، چاول، گندم، کینوس، مٹر، گجرات، لال، آکرا، پالش، لیتھ، رینج کی گھاس، ٹماٹر، سورج فلو اور سورغم پر ایم ایل اے کی کوشش کی. تمام تجربات میں، حتمی پیداوار میں اضافہ 13-40٪ تھی. ہم نے مختلف کشیدگی کے تحت امدادی طور پر MLE کی درخواست کرنے کی بھی کوشش کی، جیسے کہ لاپتہ، مختلف فصلوں پر خشک گرمی. بہت سے معاملات کے تحت ایم ای ای کی بہت ساری کامیابی سے کشیدگی رواداری کی حوصلہ شکنی ہوئی. اگرچہ، مختلف حالات، مقامات اور فصلوں کے تحت نتائج میں تبدیلی تھی. تاہم، وہاں ہمیشہ اضافہ ہوا تھا.

آپ نے پاکستان یا کسی اور جگہ میں کیا مشاہدہ کیا ہے، وہاں کسانوں ہیں جنہوں نے مورانگنگ پتی نکالنے کے استعمال کو اپنایا ہے؟

اس طرح، بہت سے کسانوں کو ٹیکنالوجی کامیابی سے اپنایا جا رہا ہے. پیداوار اور ترقی کے فروغ میں اضافہ میں بھی کسانوں کے میدان کے زیادہ سے زیادہ حالات کے مقابلے میں کم بہتر ہے. تاہم، زیادہ تر مزدور اس ٹیکنالوجی کو اپنانے یا آزمائشی کرنے کے لئے ناگزیر ہیں کیونکہ اضافی لیبر کی لاگت یا مورینگہ نکالنے کی غیر موجودگی کی وجہ سے. تاہم، ترقی پسند کسان جنہوں نے جدید تکنیکوں کو آزمانے کے لئے تیار ہیں اس نے اس کو بہتر بنایا اور دیگر کسانوں کو مشورہ دیا.

آپ کس طرح مشورہ دیتے ہیں کہ ایک کسان یا ترقیاتی پریکٹیشنر نکالنے اور نکالنے کے بارے میں چلتے ہیں؟ پانی کے پتے کا کیا تناسب ایک بیگ سپرےر کے ذریعہ درخواست کے لئے ایک استعمال کرے گا؟

کشتی کمیونٹی کے لئے، ہم نے اضافی طور پر بہت آسان ٹیکنالوجی کو بہتر بنایا ہے
مورنگا کی پتیوں کی ction اور درخواست. ہم ایک کلوگرام تازہ مورانگیا کے پتے لے جاتے ہیں، پنیر کے کپڑے میں لپیٹ کریں اور پنیر کی پتیوں میں پتیوں کو کچلنے کے لئے کچھ لکڑی کی چھڑی سے مارتے ہیں. پنیر کے کپڑے کے اندر یہ کچا پتیوں کو ایک چائے کے تھیلے کے طور پر استعمال کیا جاتا ہے جس سے براہ راست ایک لیٹر مشین میں 20 لیٹر پانی میں نکلا جاتا ہے. پنیر کا کپڑا مشین میں پانی میں ڈوبا جاتا ہے تاکہ تمام نکالنے سے باہر نکل آئے. یہ اپلی کیشن کے بہتر خوراک کے برابر 3-5٪ ایم ایل ہے. پھر ایک ایکڑ میں فصل پر تین 20 لیٹر سپرے ٹینک چھڑکایا جاتا ہے. اس سادہ ٹیکنالوجی نے بہت سے کسانوں کے لئے کام کیا. ہم شیلف زندگی (ملی کی مؤثر زندگی) پر کام کر رہے ہیں تاکہ نکالنے کے لئے مارکیٹنگ کی جا سکتی ہے. تاہم، زیادہ سے زیادہ فوائد تازہ نکالنے سے ہیں اور اس کی تاثیر ایک ماہ کے بعد کم ہو جاتی ہے. لہذا یہ ایک ماہ سے مؤثر شیلف زندگی کی وجہ سے MLE مارکیٹ کرنے کے لئے مشکل لگتا ہے. کیا وہاں کسی بھی عوامل، جیسے ایپلی کیشن کا وقت یا مورینگہ کے پتے کی عمر، جس کو ذہن میں رکھنا چاہئے کہ اس کے ساتھ لوگوں کو کامیابی ملے گی؟ کیا مووننگا پتی نکالنے کے ساتھ کامیاب ہونے میں کامیاب ہونے کے لۓ آپ کے چیلنجز ہیں؟ ہم نے فصلوں کے اہم مراحل میں دو سے تین اسپرے کی سفارش کی ہے مثال کے طور پر، گندم، tillering، بوٹنگ اور مرحلے کے مرحلے میں. نوجوان پتے بوڑھے سے زیادہ مؤثر ہیں. سپرے کا بہترین وقت شام یا صبح میں ہے، خاص طور پر گرمی کے تحت. آپ کسی ایسے شخص کو مشورہ دیتے ہیں جو پہلی دفعہ اس منصوبے کے علاقے کے لئے اپنی صلاحیت کا اندازہ کرنے کے لئے کوشش کررہے ہیں؟ کیا کوئی اشاعت موجود نہیں ہے، مثال کے طور پر، آپ کو مزید گہرائی پڑھنے کا مشورہ دیا جائے گا؟ ہم مشورہ دیتے ہیں کہ ماریانگ کے پودوں کی صحت کو نکالنے کے لۓ صحت مند ہو. میدان سے کسی بھی نقصان دہ اور متاثرہ متاثرہ پلانٹ کو ہٹا دیں اور پتیوں کو نکالنے کے لۓ صرف صحت مند مورنگا پودے لگائیں. ہم نے کسانوں کو ہدایت دینے کے لئے کئی مضامین شائع کی ہیں تاکہ وہ ترقیاتی فروغ کے طور پر ایم ای کے فوائد اور استعمال کے بارے میں رہنمائی کریں. یہ مضامین بار بار اخبارات، کسانوں کی میگزین اور ریڈیو مذاکرات پر شائع کیے جاتے ہیں. اگر آپ ایسا کرنے کے لئے کھلے ہیں، تو سوالات سے متعلق کیا کرنا چاہتے ہیں تو لوگوں کو آپ سے کیسے رابطہ کرنا چاہئے؟ میں نے کسانوں کو تعلیم اور حوصلہ افزائی دینے کے لئے بہت سے کسانوں کا میدان دن منظم کیا. MLE استعمال کرنے اور مقامی زبانوں میں ان کی ادب فراہم کی. میں نے فیس بک کا صفحہ "مورنگا آف لائف" قائم کیا، جہاں ایم ایم کے بارے میں معلومات باقاعدگی سے تقسیم کی جاتی ہیں. کسانوں کو باقاعدگی سے مجھ سے فیس بک، وائسسپ اور ٹیلی فون کے ذریعہ مجھ سے رابطہ کررہا ہے. ایم ای کی دستیابی، فوائد اور استعمال پر تبادلہ خیال کرنے کے لئے.

imageimage
9 months ago - Translate

Today, all the farmers have completed the work of wheat and after selling additional wheat it is essential that the remaining wheat should be stored properly.
Usually wheat is home to eat at home and for home purpose purposes. But there are many insects and insects invaded in the stores stored in Bharul in Pakistan. Wheat batteries are usually remarkable like wheat, syrup, wheat flour, wheat protein and wheat-sauce cereals. If properly stored in wheat, it can damage 10 to 18 percent of wheat in case of severe attacks. Therefore, it is very important that wheat should be kept carefully and carefully stored on wheat.
Let us tell you how to store the wheat.
Before store the wheat, take the sunlight for two days, so that the moisture is removed out of it. If the moisture is high in the wheat, the chances of insects and flaws increase.

How many wheat pills should be kept in wheat flame?


Clean the flame well and fill it with wheat.
Buy any good company's wheat pills from the market. These bulletins have a poison called aluminum phosphide which sell different companies in the market with their own names.
Only one tablet should be added for 8 megawatts.
There are 3 tablets for 25 megawatts and 6 tablets for 50 megawatts. Remember that more than the stated quantity tablets do not keep in wheat. It hurts many types of losses.

How should I keep bullets in the flame?

Generally, farmers gather tables in bravely and tie them in a cloth bag. Then after that, first of all, throwing the tablets in the flame of the flame and putting wheat on it. The wheat is put on top of the skin, and finally when the flame gets filled, the tablets throw them on the wheat and suppress them in the seeds.
It is clear that this method is not correct.
The first thing is that you do not bend at the balls, but you have to put them in an open vessel, such as tea cup or purple etc. Wearing utensils is not perfect at all.
Actually it is that these tablets produce a poisonous gas (phosphen) by applying moisture in the air. So if you put the tablets in a cloth bag, this cloth will absorb the moisture and moisture will reduce the bullet which will cause poisonous gas to be lesser. And it is obvious that its impact will also be reduced to insects. So tablets should be kept in open pot in a potatoes.
Secondly, you do not have to press these tablets in wheat grains. Instead, put the tablets in the vessel and place the vessel over the seeds.
Maybe your mind is coming to the point that how will the effect of the bullets reach the 10-foot fossil of wheat?
The request is that the poisonous gas that pills around fourteen and fifty feet of its pills is capable of eliminating insects. A wheat-fired tablet is of 3 grams, out of which one gram is toxic gas. This gas has great potential to absorb wheat. That is why you do not have to be worried about the effect of bullets.
One more thing to keep in mind is that when you put the tablets in a vessel, after the gas is fired, the pills that are left behind and the other can throw you with utensils and throw them out. But some of the bamboo bulletlets contained in potatoes may mix in wheat grains. Apparently, the poisonous toxic matter can not be beneficial for health.

Why is the flame to shut down the wind?
As you have been told earlier, wheat tablets produce a very poisonous gas called phosphen, combined with moisture in the air, which fills all the flames. The bugs present in the flame when breathing in the toxic gas, then the gas kills them by breathing them with breath. Therefore it is necessary that the gas remained at least for two weeks. If this is a gas flame, the insects will not be damaged. And there will be no use of tablets in wheat.
Therefore, it is necessary that the wind should be closed immediately after keeping the bullets.

How can the flame be closed?

The flame is to turn off the air well to seal the two wells and stir in the bridges. For this purpose, you can also use the levy of the flour or you can use it by mixing fat and ginger mixture in the soil. Close the batteries well and paste them on their joints in such a way that no air can be removed. If the wind is removed then what will be all the bads.

How many days should the flame open?

The flame should not be opened for two weeks after the closure of the air so that the gas in the flame can damage the pests well. After two weeks, open the flame and keep it open for at least two days so that the toxic gases in the flame well get out. Remember that food should not be used for food after two days after opening the flame. Use the wheat after the completely poisonous gas is poisoned.

Should I have a table?
Usually our farmers, when filling up in the months of April, fly by keeping wheat pills in barefoots, understand that our wheat is now protected from insects for the whole year.
But such flames that have been pounded in months of April, which comes in the month of July, fisheries, coughs and other insects attack the wheat in attackers.
This is because these insects are dynamic when the amount of moisture in the air exceeds a certain extent. Humidity is very low in April, while moisture increases significantly due to rain in July. So the best time to keep the tablets is that month of July. As soon as the insects are triggered inside the wheat due to moisture in the air, simultaneously you can put them in the table and eliminate it.
Hopefully you will be able to keep your wheat safe in flavors in front of this article.

imageimage

How to make your own EM1 Bactria in pakistan
The way to make friends EM1 bacteria ... The details of the goods are some.
1. 4 liter cow milk ..
2. Quarter cup rice
3. Distal water .. Or spring water .. A little bottle ..
3. Shore
Thanks ...
First, mix the fourth cup of rice in a cup of dusty water. Do not use ordinary water. Common water contains salts. Those who do not allow bacterial grouping. Then check the water of the rice and put it in a plastic air-tight jar. Then put it for a week.
After one week, add a plastic air ticket bucket or plastic container to mix rice in it. Now keep the air tight for a week.
Rice water and milk ratio 1:10. For example, one liter rice water is 10 liters of milk. Mixed air tweeted.
Mixture's milk will be broken after a week later. Check the water, your em1 is a dried water. Now winning is em1, so make a mixture and mix it.
Sherra will increase bacterial life. Put this mixture in a plastic container and put it in the refrigerator .. and using the mixture of water in the form of 1:20.
Benefits: These bacteria are beneficial. They grow organic substances in the ground. The air faxes nitrogen nitrogen. These plants are used in the form of food as well as their health effects. . More results by using this mixture in the compost and chopper tea
Can be obtained. Copied Tariq Bhai

Use bio-fertilizer to increase the organic meter of the earth.

Hara Bio Khad
Hara bio gives food to the beneficial or friendly groom as soon as absorbed in the fertilizer land .It accelerates the friendly friend of bacteria in the soil. Whose numbers increase in a short period of time. And as well as a bullet against biochemical glands, and by protecting the crop from flames, it increases its production up to many sins. It enhances crop roots as well as increases the plants. Bio-activation is a pure organic material that is full of nitrogen, phosphorus, and other ingredients besides calcium. In this, natural hereditary (polysaccharides) provide immunity to the plants that help friends or beneficial germs and increase their growth. And it also makes the earth fertile.
Benefits:
Keeps the crop long enough.
Strengthens the crop and makes it powerful.
Raises the roots
Shares the organic process in the earth.
The earth makes the earth coarse and moisturizes the surface of the air.
Keeps safe from the wilderness.
Protects roots.
During the harvest crop can be used at each stage.
Increases the crop
This year's effect remains in the earth.
In its ingredients the enemy eliminates insects from their enthusiasm.
Hara bio fertilizer suppresses the process of intimidation compared to direct crab by doubling the process, due to decrease in use compared to previous years.
03002092004
Tanveer Khokhar

  • About
  • Pakistan would be to cope with rising problems such as falling water availability and intense climatic changes.
    The major issues that farmers face include firstly the soil. Pakistani soil lacks nitrogenous content, therefore in order to increase cultivated crops and yield it needs proper fertilizers and great investments. Soil erosion is a common phenomenon in the country which adds to destroying the soil energy, and there are not many mechanisms or efforts being taken to reduce soil erosion or restore nutrient to the soil. Another issue fa